جراحی لیفت سینوس جراحی لیفت سینوس کلینیک دندانپزشکی دکتر جوادیان

جراحی لیفت سینوس چیست؟ | روشها، هزینه، عوارض + مراقبتها

چهارشنبه, 25 اسفند 1400 ساعت 11:14
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

چکیده مطلب

آیا شما نیز قصد ایمپلنت کردن دندان خود را دارید و به شما گفته شده است که نیاز به عمل لیفت سینوس دارید؟ آیا می ‎دانید هدف از انجام این عمل چیست؟ انجام این عمل به چه کسانی پیشنهاد می ‎شود؟
در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی دکتر جوادیان قصد داریم شما را با این جراحی، انواع و کاربردهای آن، مراقبت ‌های پس از انجام لیفت سینوس و عوارض این جراحی آشنا کنیم.

جراحی سینوس لیفت چیست؟

جراحی سینوس لیفت چیست؟

لیفت سینوس جراحی است که برای افرادی که قصد ایمپلنت کردن دندان ‎های خود را دارند، ولی استخوان کافی در فک خود و در محل دندان از دست رفته ندارند، انجام می ‎شود. در این جراحی مواد پیوندی استخوان به حفره سینوسی مورد نظر تزریق می‎ گردد تا با ایجاد تراکم استخوانی کافی، شرایط لازم برای پشتیبانی و نگه ‌داشتن پایه ایمپلنت فراهم شود.

انواع جراحی لیفت سینوس

این جراحی با در نظر گرفتن شرایط و نیاز بیمار می‏ تواند در دو نوع زیر انجام شود:

  1. جراحی لیفت سینوس باز

    جراحی لیفت سینوس به روش بسته، جراح ابتدا لثه را برش داده می ‏دهد، سپس حفره کوچکی درون استخوان فک ایجاد می ‏کند تا به غشای بین استخوان و حفره سینوس دسترسی پیدا کند. پس از کنار زدن این حفره با استفاده از ابزار دندانپزشکی مخصوص، پودر استخوان درون حفره سینوس قرار داده می ‏شود و پس از آن لثه بخیه زده می ‏شود.
  2. جراحی لیفت سینوس بسته

    این جراحی به روش بسته زمانی انجام می ‏شود که استخوان بیش از 2 میلیمتر در جهت عمودی تحلیل نرفته باشد. در این روش زیر سینوس با استفاده از دریل سوراخ شده و پودر استخوان به درون آن تزریق می ‏شود. انجام این جراحی نیاز به‌دقت بالایی دارد، زیرا در غیر این صورت احتمال پارگی سینوس و همچنین عفونت وجود خواهد داشت. جراحی بسته سینوس در مقایسه با جراحی باز آن کم تهاجمی ‏تر، کم هزینه ‎تر است و در مدت زمان کوتاه‎ تری قابل انجام است.

نحوه انجام جراحی سینوس لیفت

نحوه انجام جراحی سینوس لیفت

عمل جراحی لیفت سینوس ساده و بی خطر است و طبق مراحل زیر انجام می ‎شود:

  1. انجام این جراحی نیاز به تزریق داروی بی حسی موضعی دارد تا بیمار حین انجام آن درد و ناراحتی را احساس نکند.
  2. پس از اثر کردن داروی بی‌ حسی، بافت لثه که در پشت دندان‎ های بالا قرار دارد، برش داده می‎ شود تا جایی که امکان دسترسی به استخوان فک وجود داشته باشد.
  3. در ادامه دندانپزشک حفره کوچکی را در استخوان فک به وجود می ‎آورد تا به غشای بین سینوس و استخوان فک برسد. سپس این غشا را با استفاده از ابزاری عقب می‎ زند تا از استخوان فک فاصله بگیرد.
  4. سپس مقداری از مواد پیوند استخوان درون حفره قرار داده می‎ شود. مقدار مواد استخوانی در هر بیمار با بیمار دیگر متفاوت است و به نیاز او بستگی دارد.
  5. بافت لثه به محل قبلی خود بازگردانده شده و بخیه زده می ‎شود. به این ترتیب جراحی به پایان می ‏رسد.

علت انجام جراحی سینوس لیفت چیست؟

انجام این جراحی به طور کلی برای افرادی که قصد جایگزینی دندان از دست رفته در فک بالای خود را با استفاده از ایمپلنت دارند، انجام می ‏شود. اما آیا تمام افرادی که قصد ایمپلنت کردن دارند، باید این جراحی را انجام دهند؟ خیر. همه افرادی که قصد استفاده از این روش را دارند، نیاز به انجام لیفت سینوس ندارند و تنها افرادی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد به نیاز به لیفت سینوس دارند:

  1. نداشتن تراکم کافی استخوان فک بالا

    افرادی که تراکم استخوان کافی در فک بالای خود برای پشتیبانی و جوش خوردن با پایه ایمپلنت ندارند، باید با استفاده از این جراحی شرایط لازم را فراهم کنند.
  2. تحلیل رفتن استخوان فک بالا

    گاهی ممکن است افراد پس از گذشت چند سال از کشیدن و یا افتادن دندانشان اقدام به ایمپلنت کردن نمایند که در این صورت ممکن است در طول مدت زمان گذشته، استخوان فک آنها تحلیل رفته باشد که در این صورت نیاز به انجام این جراحی برای ایجاد تراکم کافی استخوان خواهند داشت.
    در برخی موارد ممکن است افراد به بیماری ‏های لثه دچار شده باشند و بر اثر آن استخوان فکشان تحلیل رفته باشد که در این صورت نیز باید این عمل انجام شود تا تراکم از دست رفته استخوان فک خود را بازگردانند.
  3. بزرگ بودن حفره سینوس و نداشتن استخوان کافی

    شکل و سایز حفره سینوس در افراد مختلف، متفاوت است و عواملی مانند افزایش سن در بزرگ‌تر شدن آن نقش دارند. گاهی ممکن است این حفره به استخوان فک بسیار نزدیک باشد و نداشتن تراکم استخوانی کافی در آن ناحیه ممکن است باعث وارد شدن پایه ایمپلنت به درون آن شود، به همین دلیل پیش از انجام ایمپلنت این مورد تحت بررسی قرار می ‏گیرد و در صورت نیاز و کافی نبودن میزان استخوان آن، پیوند استخوان در آن ناحیه یا همان عمل لیفت سینوس انجام می ‏شود.

کاربرد لیفت سینوس

کاربرد لیفت سینوس

جراحی لیفت سینوس زمانی انجام می ‎شود که بیمار قصد ایمپلنت کردن دندان از دست رفته خود را دارد، ولی ارتفاع استخوان کافی در فک بالا ندارد و یا حفرات سینوسی او به استخوان فک بسیار نزدیک بوده و یا این حفره ‏ها بسیار بزرگ شده باشند. در این صورت این جراحی انجام می ‏شود تا شرایط لازم برای قرار دادن پایه ایمپلنت در استخوان فک و ایجاد پیوند لازم و محکم بین آن استخوان فک ایجاد شود.

هزینه جراحی لیفت سینوس

هزینه جراحی لیفت سینوس با در نظر گرفتن فاکتورهای متعددی مانند میزان پیچیدگی عمل و همچنین نوع موادی که برای پیوند استخوان به کار برده می ‏شود، تعیین می ‏گردد. جهت اطلاع از قیمت نهایی این عمل که متناسب با شرایط شما مشخص می‌ شود، به شما پیشنهاد می‏ کنیم با کلینیک دندانپزشکی دکتر جوادیان تماس بگیرید.

مراقبت ‎های بعد از جراحی سینوس لیفت

افزایش سرعت بهبودی و رسیدن به بهبودی کامل پس از این جراحی نیاز به مراقبت ‌هایی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  1. از مهم‌ ترین مراقبت ‎هایی که پس از جراحی باید به آن توجه شود، وارد نشدن فشارهای اضافی به محل جراحی شده می ‏باشد، به همین دلیل توصیه می ‎شود تا حد امکان از عطسه کردن بپرهیزید. یکی از راه ‎های پیشگیری از عطسه قرار ندادن خود در معرض مواد آلرژی ‌زا می ‏باشد.
  2. بینی خود را به طور مرتب با محلول آب نمک مرطوب نمایید، تا از تورم و گرفتگی آن جلوگیری کنید.
  3. با استفاده از داروهای مسکنی که دندانپزشک تجویز کرده است، می ‏توانید درد و التهاب ناحیه جراحی شده را کاهش دهید.
  4. در صورتی که دندانپزشک شما آنتی بیوتیک تجویز کرد است، با مصرف آن می‎ توانید از بروز عفونت پیشگیری نمایید.
  5. استفاده از کمپرس یخ به کاهش درد و تورم بعد از جراحی کمک می‎ کند. کمپرس را درون حوله‏ای پیچانده و آن را در فواصل زمانی 10 دقیقه‎ای بر روی محل جراحی شده بگذارید. پس از گذشت 48 ساعت می ‏توانید از کیسه آب گرم برای کاهش درد و تورم استفاده کنید.
  6. توصیه می‎ شود که تا 1 هفته پس از جراحی لیفت سینوس، از انجام فعالیت‏ ها و کارهای سنگین بپرهیزید.
  7. دندانپزشک از بیمار می‏ خواهد که یک هفته پس از جراحی برای انجام معاینات و چکاپ‏ های لازم به مطب مراجعه کند. پس دقت کنید که انجام این کار را به تعویق نیندازید.
  8. نوشیدن مایعات فراوان تا 24 ساعت پس از جراحی را فراموش نکنید.
  9. پس از جراحی تا حدود 3 روز مصرف غذاهای نرم مانند تخم مرغ، سوپ و نودل توصیه می ‏شود.
  10. تا چند هفته پس از عمل استفاده از نی برای نوشیدن مایعات توصیه می‏ شود.

چه افرادی کاندید مناسب جراحی لیفت سینوس نیستند؟

افرادی که دارای شرایط زیر می ‏باشند، نمی‏ توانند کاندید مناسبی برای استفاده از این جراحی باشند:

  1. افرادی که به سرطان مبتلا هستند.
  2. کسانی که دچار بیماری‏ های خود ایمنی هستند.
  3. افرادی که به اختلالات انعقاد خود دچار هستند.
  4. کسانی که به بیماری ایدز دچارند.
  5. افرادی که سینوزیت حاد دارند.

اقدامات لازم پیش از جراحی لیفت سینوس

پیش از عمل لیفت سینوس توجه به نکات زیر لازم است:

  1. پیش از انجام این جراحی، دندانپزشک عکس ‎های رادیوگرافی، اسکن ‎ها و آزمایشات تهیه شده را ارزیابی می ‏کند و پس از انجام بررسی ‏های لازم ارتفاع سینوس، محل جراحی در فک بالا، نوع استخوان پیوندی و همچنین میزان مورد نیاز آن را مشخص می‏ کند.
  2. در صورتی که بیمار سیگار مصرف می‎ کند، به او توصیه می‏ شود که از 4 هفته قبل از انجام عمل، مصرف سیگار و هرگونه دخانیات دیگر را متوقف نماید.
  3. مصرف داروهایی مانند داروهای ضد انعقاد خون و ضد التهاب از دو هفته قبل باید متوقف شود.
  4. توصیه می ‏شود که پیش از عمل غذاهای مقوی و سرشار از پروتئین به مقدار کافی مصرف شود.

عوارض جراحی سینوس لیفت

گرچه مراجعه به دندانپزشک متخصص کاشت ایملنت یا ایمپلنتولوژیست تا حدود زیادی می ‎تواند از بروز عوارض آن پیشگیری کند، با این حال این جراحی همانند سایر جراحی‏ ها ممکن است عوارضی را برای بیمار ایجاد کند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  1. پاره شدن غشای سینوس

    ایجاد حفره در استخوان فک و همچنین عقب زدن غشای سینوس باید با احتیاط و دقت فراوان انجام شود. در صورتی که حین انجام این موارد دقت کافی صورت نگیرد، احتمال پاره شدن این غشا وجود خواهد داشت. این پارگی در صورتی که جزئی باشد، قابل ترمیم خواهد بود و پس از آن می‏ توان جراحی را ادامه داد. اما اگر میزان پارگی غشا زیاد باشد، باید مدت زمان بیشتری صبر کرد تا ترمیم شود.
  2. عفونت کردن سینوس

    عفونت یکی از خطراتی است که همواره ممکن است پس از هر نوع جراحی رخ دهد. برخورد اجسام خارجی با بافت لثه و استخوان فک می ‎تواند خطر عفونت را به همراه داشته باشد، به همین دلیل همواره اقدامات لازم برای پیشگیری از این عارضه که می ‏توانند شامل تجویز داروهای آنتی بیوتیک باشند، انجام می‎ شوند.
  3. التهاب و تورم

    بروز التهاب و تورم پس از انجام این جراحی طبیعی است و جای نگرانی ندارد و حتی در برخی موارد احتمال خونریزی جزئی از دهان و یا بینی وجود دارد. به همین دلیل توصیه می ‎شود تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی زایی که می ‏توانند موجب عطسه و سرفه فرد شوند، پرهیز کرده و دقت کافی را در استفاده مرتب از کمپرس ‏ها و همچنین داروهای تجویز شده را داشته باشید.
  4. نیاز به انجام مجدد لیفت سینوس

    در برخی موارد نادر ممکن است پیوند بین استخوان فک و موادی که به آن اضافه می ‏شوند، ایجاد نشود و خونرسانی در آن ناحیه صورت نگیرد. در چنین مواردی عمل کاشت ایمپلنت با شکست مواجه خواهد شد و ایمپلنت به استخوان جوش نمی ‏خورد که در این صورت ممکن است ایمپلنولوژیست خارج کردن فیکسچر و انجام مجدد جراحی لیفت سینوس را پیشنهاد دهد.

مشاهده چه علائمی پس از این جراحی نیاز به پیگیری دارد؟

مشاهده علائم زیر پس از انجام این جراحی نیاز به مراجعه فوری به ایمپلنتولوژیست دارد:

  1. عدم کاهش درد و تورم

    گرچه بروز تورم و درد پس از این جراحی طبیعی است و یک تا دو روز پس از آن کم می ‏شود، اما در صورتی که تورم و درد ایجاد شده به مرور زمان کاهش پیدا نکند و یا بدتر شود، باید موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.
  2. عدم متوقف شدن خونریزی

    در صورتی که تا دو روز پس از جراحی خونریزی متوقف نشود و یا میزان آن کاهش پیدا نکند، باید آن را جدی بگیرید.
  3. خونریزی بینی

    در صورتی که احساس کنید بر اثر جابجایی مواد پیوندی استخوان از محل خود، دچار خونریزی بینی شده‎اید، حتماً با ایمپلنتولوژیست خود در این باره صحبت کنید.
  4. عدم کاهش درد

    در صورتی که دردی را تجربه می‎کنید که با مرور زمان کاهش پیدا نمی‏ کند و یا احساس تب داشتید حتماً باید با دندانپزشک خود صحبت کنید.

سؤالات متداول

  1. قدر طول می ‏کشد تا مواد استخوانی در لیفت سینوس با استخوان فک جوش بخورند؟

    سفت شدن مواد استخوانی و ایجاد پیوند لازم بین آنها چند ماه طول می ‏کشد و این امر به نوع ماده استخوانی (مصنوعی و یا طبیعی بودن بافت استخوان به کار برده شده) و شرایط عمومی بیمار بستگی دارد. معمولاً پس از گذشت 4 تا 9 ماه عمل کاشت ایمپلنت انجام می‎شود.
  2. آیا جراحی لیفت سینوس برای تمام کسانی که قصد ایمپلنت کردن دندان‎ های خود را دارند، انجام می ‌شود؟

    خیر. انجام این جراحی تنها به افرادی که حفره سینوسی آنها بزرگ شده است و یا تراکم استخوان کافی در آن ناحیه ندارند، پیشنهاد می‎ شود.
خواندن 759 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 07 فروردين 1401 ساعت 14:45

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

تماس سریع

02122976274
02122963447
09380132273

پاسداران-بالاتر از میدان هروی-خیابان وفامنش نبش مکران شمالی-پلاک 32، طبقه 2

سوالات متداول

  1. آیا ایمپلنت دندان قدیمی باید حتما جایگزین شود؟

    تا زمانی که با مراقبت ها و نگهداری های لازم، ایمپلنت دچار آسیب و عفونت نشود، شاید هرگز نیاز به تعویض ایمپلنت دندان به وجود نیاید. برای مراقبت درست و اطمینان از سلامت دهان و دندان و ایمپلنت خود، لازم است تا هر چند وقت یک بار (حدود 6 ماه یک بار) برای چکاپ به مطب دندانپزشکی بروید. همچنین عامل اصلی در موفق بودن ایمپلنت دندان، تخصص و تبحر دندانپزشک می باشد. متخصص ایمپلنت دندان علاوه بر اینکه دارای مهارت کافی در زمینه کاشت ایمپلنت می باشد، توانایی و تبحر لازم را برای درمان بیماری های لثه، پیوند استخوان و لیفت سینوس دارد.
  2. آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

    ایمپلنت همانند یک جراحی معمولی می باشد، بنابراین بروز درد و ناراحتی بعد از آن کاملا طبیعی بوده و به کمک دارو های مسکن به مرور زمان رفع می گردد. این امکان نیز وجود دارد تا میزان درد در برخی از افراد به قدری کم باشد که نیازی به استفاده از دارو های مسکن نداشته باشند. حدود 3 الی 4 ساعت بعد از کاشت ایمپلنت دندان بی حسی از بین رفته و درد آغاز می گردد که این درد تا حدود 10 روز ادامه خواهد داشت. بهتر است تا در این دوران غذا های نرم و دارو های مسکن تجویز شده توسط دندانپزشک متخصص را مصرف کنید.
  3. چه زمانی بعد از کشیدن دندان، ایمپلنت کاشته می شود؟

    برای کاشت ایمپلنت دندان دو روش کلی وجود دارد. یکی از آن ها ایمپلنت فوری بوده که در این روش، بلافاصله بعد از کشیدن دندان، ایمپلنت کاشته می شود. این روش تنها در مواقعی انجام می گیرد که برای تثبیت دندان، تراکم استخوان به قدر کافی وجود داشته باشد. مزیت این روش درمانی، صرفه جویی در وقت و کاهش تعداد جراحی های مورد نیاز برای کاشت است، اما احتمال ناموفق بودن درمان در این روش بیشتر می باشد. روش بعدی به این صورت است که بعد از کشیده شدن دندان، پیوند استحوان انجام شده و به حدود 3 ماه دوره بهبودی نیاز دارد. این روش نتیجه موفقیت آمیز بیشتری را به همراه دارد.
  4. آیا ظاهر ایمپلنت دندان طبیعی است؟

    بسیاری از افرادی که قصد انجام ایمپلنت دندان را دارند، نگران این هستند که مبادا ظاهر بدی روی دندان هایشان داشته باشد. اما باید گفت که پاسخ این سوال را می توان یک بله ی محکم و قطعی گفت، زیرا ایمپلنت دندان به دندان طبیعی شباهت بسیار زیادی دارد.
  5. آیا امکان سفید کردن ایمپلنت دندان وجود دارد؟

    ایمپلنت دندان را همانند دیگر روش های زیبایی دندان، نمی توان سفید تر کرد و بلیچینگ دندان اثر مثبتی روی ایمپلنت ندارد. اگر قصد انجام بلیچینگ دندان را دارید، بهتر است تا در ابتدا این کار را انجام دهید و بعد از آن اقدام به کاشت ایمپلنت دندان نمایید تا بتوانید رنگ ایمپلنت خود را مشابه با دندان های کناری پیدا کنید.
  6. آیا عدم موفقیت درمان ایمپلنت ممکن است؟

    احتمال شکست و عدم موفقیت هر درمان پزشکی وجود دارد و ایمپلنت دندان نیز مانند هر روش درمانی دیگری ممکن است تا با شکست رو به رو شود. اما با این وجود می توان به قطع گفت که اگر دندانپزشک متخصص را برای درمان خود انتخاب نمایید، این درمان با احتمال موفقیت بالای 98 درصد به اتمام خواهد رسید.
  7. آیا امکان خرابی و پوسیدگی ایمپلنت دندان وجود دارد؟

    ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم بوده که این فلز به هیچ عنوان دچار پوسیدگی نمی شود. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند به راحتی تاج دندان و اطراف ایمپلنت دندان را دچار عفونت کرده که در این شرایط، احتمال لق شدن ایمپلنت دندان نیز وجود دارد.
  8. چه تعداد ایمپلنت دندان مورد نیاز من می باشد؟

    در صورتی که یک دندان از دست رفته داشته باشید، به یک ایمپلنت نیاز دارید، اما اگر بیش از یک دندان خود را از دست داده باشید، این احتمال وجود دارد که برای هر دندان به ایمپلنت نیازمند نباشید. فک بالا و پایین با هم تفاوت هایی دارند، در واقع فک پایین از تراکم استخوان بیشتری نسبت به فک بالا برخوردار است. برای متوجه شدن تعداد دقیق ایمپلنت مورد نیاز خود، باید با دندانپزشک مشورت نمایید.
  9. کدام دندان ها می توانند ایمپلنت شوند؟

    کاشت ایمپلنت دندان محدودیت عددی ندارد و یک یا مجموعه ی کامل دندان را می توان ایمپلنت کرد که این موضوع کاملا به شرایط بیمار بستگی دارد.
  10. آیا امکان کاشت ایمپلنت دندان برای خانم باردار وجود دارد؟

    با وجود اینکه ایمپلنت دندان روشی کاملا بی خطر می باشد، اما همواره به خانم های باردار توصیه می شود تا این درمان را به بعد از زایمان خود موکول کنند. قبل از شروع به درمان، برای بررسی و ارزیابی های لازم، بیمار باید عکس های رادیولوژی و اسکن تهیه کند که قرار گرفتن مادر باردار در معرض اشعه می تواند به جنین آسیب وارد کند. همچنین بعد از کاشت ایمپلنت دندان برای کاهش درد و احتمال بروز عفونت، لازم است تا دارو های مسکن مصرف شود که برخی از این دارو ها می تواند برای جنین مضر باشد.
  11. کاشت ایمپلنت دندان با لیزر چگونه است؟

    کاشت ایمپلنت دندان با لیزر یک روش کم تهاجمی و راحت تر می باشد و در این روش بیمار درد کمتری را تجربه خواهد کرد. بیو لیزر، سیستم فیبری نوری دارد که با برخورد به بافت هدف، می تواند برش را راحت تر و دور از صدای ناخوشایند دریل جراحی، ایجاد کند. با کمک لیزر که روشی مطمئن می باشد، دندانپزشک می تواند درمان های پیچیده تر را راحت تر انجام دهد. همپنین درد کمتری برای بیمار ایجاد شده و دوره نقاهت را سریع تر می گذراند.
  12. آیا ایمپلنت دندان بوی بدی در دهان ایجاد می کند؟

    با وجود اینکه ایمپلنت دندان عملکردی مشابه با دندان طبیعی دارد، اما در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند مشکلات کوچک و بزرگی به همراه داشته باشد. یکی از این مشکلات بوی بد دهان است که تعیین علت دقیق آن کار راحتی آسانی نیست. با این حال موارد زیر می توانند دلیلی بر ایجاد بوی بد دهان توسط ایمپلنت دندان باشند:
    • به وجود آمدن پلاک روی ایمپلنت: ایجاد پلاک دندانی، علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن بوی دهان، می تواند بیماری های لثه را به دنبال داشته باشد که در این شرایط احتمال از بین رفتن ایمپلنت دندان وجود دارد.
    • گیر کردن مواد غذایی در ایمپلنت: همانطور که غذا در بین دندان های طبیعی گیر می کند، این اتفاق برای ایمپلنت دندان نیز رخ می دهد. باقی ماندن تکه های غذا در ایمپلنت می توانند سبب ایجاد بوی بد دهان شوند. بنابراین باید روزانه مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده داشته باشید.
    • عفونت ایمپلنت: در صورت عفونت ایمپلنت دندان، بوی تندی ایجاد می شود. عفونت ایمپلنت نیز می تواند به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان رخ دهد، اما در صورت بروز آن حتما باید به مطب دندانپزشکی مراجعه نمایید.
  13. بین ایمپلنت تیتانیوم یا ایمپلنت زیرکونیا، کدام یک بهتر اند؟

    بسیاری از بیمارانی که برای ایمپلنت دندان مراجعه می کنند، نگرانی هایی درباره ایمپلنت تیتانیوم و یا زیرکونیا دارند. در واقع این افراد نمی دانند که کدام یک از این دو ایمپلنت برایشان مناسب تر است. دندانپزشک متخصص ایمپلنت با داشتن مهارت و تجربه و با در نظر گرفتن شرایط و خواسته های بیمار، نوع خاص ایمپلنت مناسب برای بیمار را انتخاب می کند. در ادامه به بررسی این دو نوع ایمپلنت می پردازیم:
    1. ایمپلنت تیتانیومی هزینه ای بالاتر از ایمپلنت زیرکونیا دارد.
    2. هر دو نوع سازگاری بسیار خوبی با بدن انسان دارند.
    3. زیبایی ظاهری ایمپلنت زیرکونیا بیشتر می باشد.
    4. با وجود خاصیت ارتجاعی کمتر ایمپلنت زیرکونیا، اما هر دو نوع دارای مقاومت و استحکام بسیار بالایی هستند.