نقش ایمپلنت در ارتودنسی نقش ایمپلنت در ارتودنسی کلینیک دندانپزشکی دکتر جوادیان

نقش ایمپلنت در ارتودنسی | اولویت با کدام روش است؟ + نکات مهم

پنج شنبه, 12 اسفند 1400 ساعت 09:41
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

چکیده مطلب

آیا شما نیز ایمپلنت در دهان خود دارید و حالا تصمیم گرفته‌اید که دندان‌های خود را ارتودنسی کنید؟ آیا برطرف کردن ناهنجاری‌های دندانی شما با استفاده از هر دو درمان ارتودنسی و ایمپلنت امکان پذیر است؟ آیا می‌توان بریس‌ها را بر روی ایمپلنت نصب کرد؟
امکان پذیر بودن استفاده از ارتودنسی و ایمپلنت به طور همزمان برای رفع مشکلات دندانی یکی از دغدغه‌های افرادی است که نیاز به استفاده از هر دوی این روش‌ها دارند.
به همین دلیل در این مطلب به پاسخ تمام سوالات احتمالی شما در این باره و ارائه اطلاعات لازم پرداخته‌ایم. پس با دکتر لاله جوادیان همراه باشید.

اولویت با ارتودنسی یا ایمپلنت؟

ایمپلنت و ارتودنسی روش‌های درمانی هستند که در برخی موارد می‌توانند به عنوان مکمل یکدیگر برای تکمیل درمان به کار برده شوند. ارتودنسی را می توان قبل و یا بعد از کاشت ایمپلنت انجام داد، تشخیص اینکه کدام روش زودتر انجام شود، بر عهده متخصص ارتودنسی و ایمپلنتوژیست معالج بیمار می‌باشد.
گاهی ممکن است نیاز باشد تا با استفاده از ارتودنسی، فضای لازم برای کاشت ایمپلنت ایجاد شود که در این صورت ابتدا ارتودنسی انجام می‌شود. اما در برخی موارد دیگر ارتودنسی پس از کاشت ایمپلنت صورت می‌گیرد که در این حالت می‌توان از ایمپلنت‌ها به عنوان لنگرگاهی برای کمک به جابجا کردن سایر دندان‌ها و قرار دادن آن‌ها در موقعیت مناسب خود با استفاده از براکت‌ها استفاده کرد. ایمپلنت‌ها پایه‌هایی از جنس فلز تیتانیوم می‌باشند که با استخوان فک جوش می‌خورند و امکان جابجا شدن آن‌ها با فشار‌هایی که براکت‌ها وارد می‌کنند، وجود ندارد.

چه کسانی می‌توانند از ترکیب درمان‌های ارتودنسی و ایمپلنت استفاده کنند؟

تشخیص این موضوع که آیا بیمار کاندید مناسبی برای استفاده از ایمپلنت و ارتودنسی به طور همزمان می‌باشد یا خیر، بر عهده متخصص ارتودنسی و ایمپلنتوژیست می‌باشد. اما به طور کلی افرادی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، می‌توانند کاندید مناسبی برای استفاده از این دو روش باشند:

  1. افرادی که دچار غیبت دندانی هستند.

    افرادی که با مشکلات مادرزادی از قبیل شکاف کام و لب که باعث غیبت یک یا چند دندان می شوند، به دنیا می‌آیند می‌توانند کاندید مناسبی برای استفاده از این دو روش به صورت ترکیبی باشند. این افراد ابتدا باید در چند مرحله درمان ارتودنسی خود را انجام دهند و پس از پایان این درمان و قرار گرفتن دندان ها در جایگاه صحیح و مناسب خود، کاشت ایمپلنت ها در فضاهای خالی انجام شود.
  2. افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند.

    در برخی موارد افراد ممکن است بر اثر حوادثی از قبیل تصادف، زمین خوردن و یا وارد شدن ضربه به صورت به طور مثال هنگام شرکت در فعالیت‌های ورزشی، یک یا چند دندان خود را از دست بدهند. این افراد می توانند پس از ارتودنسی و رفع ناهنجاری‌های دندانی موجود، فضای خالی دندان از دست رفته را با کاشت ایمپلنت پر کنند.

استفاده از ایمپلنت در ارتودنسی چه مزایایی دارد؟

استفاده از ایمپلنت در ارتودنسی چه مزایایی دارد؟

استفاده همزمان از این دو روش برای رفع ناهنجاری‌های دندانی و همچنین پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته مزایای زیادی دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد:

  1. اصلاح طرح لبخند افراد

    فقدان دندان و همچنین بی نظمی‌های دندانی تاثیر نامطلوبی بر روی لبخند و ظاهر چهره افراد می‌گذارد. اما خوشبختانه با استفاده از این دو روش می‌توان این مشکلات را برطرف کرد و طرح لبخندی زیبا به افراد هدیه داد.
  2. حفظ سلامت دهان و دندان

    مشکلات دندانی اعم از فقدان دندان به هر دلیل و همچنین بی نظمی‌های دندانی به این دلیل که امکان تمیز کردن صحیح دندان‌ها از بین می رود، می توانند سلامت دهان و دندان را به خطر بیندازند. علاوه بر این سلامت فک و لثه‌ها را با پر کردن فضاهای خالی و هدایت دندان‌ها به محل صحیح خود می‌توان حفظ کرد.
  3. حفظ موقعیت دندان‌ها

    بستن شکاف‌های موجود بین دندان‌ها با استفاده از ارتودنسی و یا کاشت ایمپلنت‌های دندانی، از حرکت کردن دندان‌های مجاور به سمت شکاف و بهم ریختن نظم و کج شدن آن‌ها پیشگیری می‌کند.
  4. افزایش طول عمر دندان‌ها

    زمانی که دندان‌ها در موقعیت درست خود قرار بگیرند، به طوری که امکان حرکت اضافی آن‌ها وجود نداشته باشد و همچنین بتوان به راحتی آن‌ها را مسواک زد، نخ دندان کشید و تمیز کرد، طول عمر و دوام آن‌ها بالاتر می رود.

انجام ارتودنسی قبل از ایمپلنت

بسته به شرایط دهان و دندان بیمار در برخی موارد ممکن است نیاز باشد ابتدا درمان ارتودنسی انجام شود، سپس کاشت ایمپلنت در فضای خالی صورت گیرد. ایمپلنت‎های دندانی به این دلیل که پایه آن‎ها با استخوان فک جوش می‎خورد، دیگر امکان حرکت و جابجایی نخواهند داشت. به همین دلیل در مواردی که لازم است دندان‌ها با استفاده از ارتودنسی مرتب شوند، ابتدا این درمان انجام می‌شود تا دندان‌ها در وضعیت و محل مناسب خود قرار بگیرند و تنها فضای خالی به اندازه تعداد دندان‌هایی که قرار است ایمپلنت شوند، خالی می‌ماند. پس از پایان ارتودنسی و خارج کردن براکت‌ها، ایمپلنت‌ها در فضاهای خالی قرار داده می‌شوند.
در برخی موارد دیگر نیز ممکن است بر اثر نبود یک یا چند دندان، دندان‌های مجاور به سمت این فضاهای خالی حرکت کرده باشند که در این صورت نیز لازم است تا دندان‌ها با استفاده از براکت‌ها به محل صحیح خود هدایت شوند و پس از آن کاشت ایمپلنت صورت گیرد.

انجام ایمپلنت قبل از ارتودنسی

در برخی شرایط ممکن است که استفاده از ایمپلنت پیش از ارتودنسی توصیه شود. در صورتی که دندان‌هایی که قرار است با استفاده از بریس‌ها درمان شوند، تغییری در جای خالی دندان از دست رفته ایجاد نمی‌کنند و یا لازم باشد تا از ایمپلنت به عنوان تکیه‌ گاهی برای کمک به جابجایی و حرکت دندان‌هایی که ارتودنسی شده اند، استفاده شود، ابتدا ایمپلنت‌ کاشته شده و سپس براکت‌ها بر روی دندان‌ها نصب می‌شوند.
همچنین گاهی ممکن است بیماری از ایمپلنت استفاده کرده باشد و پس از گذشت مدت زمانی بر اثر افزایش سن و یا سایر شرایط محل سایر دندان‌های او دچار تغییراتی شود که در این صورت نیز می‌توان با استفاده از ارتودنسی موقعیت آن‌ها را نسبت به ایمپلنت تصحیح کرد و از ایمپلنت به عنوان لنگرگاهی برای کمک به حرکت دندان‌ها استفاده کرد.

زمان بندی مناسب ایمپلنت و ارتودنسی

در مواردی که نیاز است مشکلات دندانی افراد با به کارگیری هر دو روش ایمپلنت و ارتودنسی برطرف شوند، باید به زمان بندی و اولویت انجام هرکدام از این روش‌ها توجه ویژه ای کرد. تشخیص این موضوع توسط متخصص ارتودنسی و پس از انجام معاینات لازم صورت می گیرد.
همانطور که پیش تر نیز بیان کردیم، از آن جایی که پایه ایمپلنت با استخوان فک پیوند می خورد و دیگر امکان جابجا شدن آن وجود ندارد، در صورتی که لازم باشد جابجایی‌های لازم با استفاده از بریس‌ها صورت گیرند، ابتدا باید ارتودنسی انجام شود و پس از آن ایمپلنت نصب گردند.

استفاده از ارتودنسی بدون نیاز به ایمپلنت

استفاده از ارتودنسی بدون نیاز به ایمپلنت

شاید این سوال به ذهنتان خطور کرده باشد که آیا امکان بستن فضای خالی ناشی از فقدان دندان را می‌توان تنها با ارتودنسی و بدون کاشت ایمپلنت پر کرد یا خیر؟
در پاسخ به این سوال می توان گفت که بسته به شرایط دهان و دندان بیمار، در بعضی موارد امکان پر کردن این فضاها تنها با استفاده از درمان ارتودنسی وجود دارد و لازم نیست که حتما کاشت ایمپلنت انجام شود. البته این مورد به مهارت متخصص ارتودنسی بستگی دارد.

معایب ایمپلنت در درمان ارتودنسی

معایب ایمپلنت در درمان ارتودنسی

گرچه ایمپلنت دندان بهترین و مناسب‌ترین روش برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته می باشد و در صورتی که ارتودنتیست استفاده از آن را به همراه ارتودنسی برای کسب نتایج بهتر توصیه نماید باید آن را انجام داد، با این حال می‌تواند با معایبی همراه باشد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  1. گران قیمت بودن

    ایمپلنت دندان روشی گران قیمت می باشد. لازم به ذکر است که مزایای بسیار زیاد آن ارزش این را دارند که مورد استفاده قرار بگیرد.
  2. ظاهر شدن ریشه ایمپلنت بر اثر بیماری‌های لثه

    در مواردی که فرد به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان دچار بیماری‌هایی مانند تحلیل رفتن و عقب نشینی لثه شود، ریشه ایمپلنت نمایان می‌گردد و تاثیر نامطلوبی بر ظاهر دندان‌ها می گذارد.
  3. مناسب نبودن ایمپلنت برای همه افراد

    استفاده از این روش برای افرادی که به بیماری‌هایی از جمله دیابت و یا ضعف سیستم ایمنی دچار هستند، ممکن است نتایج مطلوب و خوبی را به همراه نداشته باشد.

معایب ارتودنسی پس از کاشت ایمپلنت دندان

افرادی که کاشت ایمپلنت دندان انجام داده اند، ممکن است پس از مدتی تصمیم بگیرند، برای رفع ناهنجاری‎های دندانی خود اقدام به ارتودنسی کردن آن‌ها نمایند. استفاده از این راهکار درمانی گرچه امکان پذیر است، اما در برخی موارد محدودیت‌هایی به همراه دارد. به طور مثال زمانی که ایمپلنت به جای دندان مولر دوم قرار گرفته باشد، تنها زمانی که بخواهیم دندان‌ها به سمت عقب جابجا شوند، تاثیر گذار خواهد بود، در غیر این صورت تاثیری بر آن‌ها نخواهد داشت.

سوالات متداول

  1. آیا امکان ارتودنسی پس از کاشت ایمپلنت وجود دارد؟

    ایمپلنت‌های دندانی به این دلیل که با استخوان فک جوش می خورند، امکان حرکت کردن ندارند و تنها می‌توان از آن‌ها به عنوان لنگرگاه برای نصب براکت‌ها و حرکت دادن دندان‌های کناری استفاده کرد. بنابراین امکان ارتودنسی کردن دندان‌ها پس از کاشت ایمپلنت وجود دارد.
  2. آیا می‌توان براکت‌ها را به تاج ایمپلنت متصل کرد؟

    بله. امکان نصب براکت‌ها بر روی تاج ایمپلنت در صورت تایید دندانپزشک وجود دارد. اتصال براکت و تاج دندان با استفاده از چسب مخصوصی انجام می‌شود.
خواندن 526 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 07 فروردين 1401 ساعت 10:51

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

تماس سریع

02122976274
02122963447
09380132273

پاسداران-بالاتر از میدان هروی-خیابان وفامنش نبش مکران شمالی-پلاک 32، طبقه 2

سوالات متداول

  1. آیا ایمپلنت دندان قدیمی باید حتما جایگزین شود؟

    تا زمانی که با مراقبت ها و نگهداری های لازم، ایمپلنت دچار آسیب و عفونت نشود، شاید هرگز نیاز به تعویض ایمپلنت دندان به وجود نیاید. برای مراقبت درست و اطمینان از سلامت دهان و دندان و ایمپلنت خود، لازم است تا هر چند وقت یک بار (حدود 6 ماه یک بار) برای چکاپ به مطب دندانپزشکی بروید. همچنین عامل اصلی در موفق بودن ایمپلنت دندان، تخصص و تبحر دندانپزشک می باشد. متخصص ایمپلنت دندان علاوه بر اینکه دارای مهارت کافی در زمینه کاشت ایمپلنت می باشد، توانایی و تبحر لازم را برای درمان بیماری های لثه، پیوند استخوان و لیفت سینوس دارد.
  2. آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

    ایمپلنت همانند یک جراحی معمولی می باشد، بنابراین بروز درد و ناراحتی بعد از آن کاملا طبیعی بوده و به کمک دارو های مسکن به مرور زمان رفع می گردد. این امکان نیز وجود دارد تا میزان درد در برخی از افراد به قدری کم باشد که نیازی به استفاده از دارو های مسکن نداشته باشند. حدود 3 الی 4 ساعت بعد از کاشت ایمپلنت دندان بی حسی از بین رفته و درد آغاز می گردد که این درد تا حدود 10 روز ادامه خواهد داشت. بهتر است تا در این دوران غذا های نرم و دارو های مسکن تجویز شده توسط دندانپزشک متخصص را مصرف کنید.
  3. چه زمانی بعد از کشیدن دندان، ایمپلنت کاشته می شود؟

    برای کاشت ایمپلنت دندان دو روش کلی وجود دارد. یکی از آن ها ایمپلنت فوری بوده که در این روش، بلافاصله بعد از کشیدن دندان، ایمپلنت کاشته می شود. این روش تنها در مواقعی انجام می گیرد که برای تثبیت دندان، تراکم استخوان به قدر کافی وجود داشته باشد. مزیت این روش درمانی، صرفه جویی در وقت و کاهش تعداد جراحی های مورد نیاز برای کاشت است، اما احتمال ناموفق بودن درمان در این روش بیشتر می باشد. روش بعدی به این صورت است که بعد از کشیده شدن دندان، پیوند استحوان انجام شده و به حدود 3 ماه دوره بهبودی نیاز دارد. این روش نتیجه موفقیت آمیز بیشتری را به همراه دارد.
  4. آیا ظاهر ایمپلنت دندان طبیعی است؟

    بسیاری از افرادی که قصد انجام ایمپلنت دندان را دارند، نگران این هستند که مبادا ظاهر بدی روی دندان هایشان داشته باشد. اما باید گفت که پاسخ این سوال را می توان یک بله ی محکم و قطعی گفت، زیرا ایمپلنت دندان به دندان طبیعی شباهت بسیار زیادی دارد.
  5. آیا امکان سفید کردن ایمپلنت دندان وجود دارد؟

    ایمپلنت دندان را همانند دیگر روش های زیبایی دندان، نمی توان سفید تر کرد و بلیچینگ دندان اثر مثبتی روی ایمپلنت ندارد. اگر قصد انجام بلیچینگ دندان را دارید، بهتر است تا در ابتدا این کار را انجام دهید و بعد از آن اقدام به کاشت ایمپلنت دندان نمایید تا بتوانید رنگ ایمپلنت خود را مشابه با دندان های کناری پیدا کنید.
  6. آیا عدم موفقیت درمان ایمپلنت ممکن است؟

    احتمال شکست و عدم موفقیت هر درمان پزشکی وجود دارد و ایمپلنت دندان نیز مانند هر روش درمانی دیگری ممکن است تا با شکست رو به رو شود. اما با این وجود می توان به قطع گفت که اگر دندانپزشک متخصص را برای درمان خود انتخاب نمایید، این درمان با احتمال موفقیت بالای 98 درصد به اتمام خواهد رسید.
  7. آیا امکان خرابی و پوسیدگی ایمپلنت دندان وجود دارد؟

    ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم بوده که این فلز به هیچ عنوان دچار پوسیدگی نمی شود. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند به راحتی تاج دندان و اطراف ایمپلنت دندان را دچار عفونت کرده که در این شرایط، احتمال لق شدن ایمپلنت دندان نیز وجود دارد.
  8. چه تعداد ایمپلنت دندان مورد نیاز من می باشد؟

    در صورتی که یک دندان از دست رفته داشته باشید، به یک ایمپلنت نیاز دارید، اما اگر بیش از یک دندان خود را از دست داده باشید، این احتمال وجود دارد که برای هر دندان به ایمپلنت نیازمند نباشید. فک بالا و پایین با هم تفاوت هایی دارند، در واقع فک پایین از تراکم استخوان بیشتری نسبت به فک بالا برخوردار است. برای متوجه شدن تعداد دقیق ایمپلنت مورد نیاز خود، باید با دندانپزشک مشورت نمایید.
  9. کدام دندان ها می توانند ایمپلنت شوند؟

    کاشت ایمپلنت دندان محدودیت عددی ندارد و یک یا مجموعه ی کامل دندان را می توان ایمپلنت کرد که این موضوع کاملا به شرایط بیمار بستگی دارد.
  10. آیا امکان کاشت ایمپلنت دندان برای خانم باردار وجود دارد؟

    با وجود اینکه ایمپلنت دندان روشی کاملا بی خطر می باشد، اما همواره به خانم های باردار توصیه می شود تا این درمان را به بعد از زایمان خود موکول کنند. قبل از شروع به درمان، برای بررسی و ارزیابی های لازم، بیمار باید عکس های رادیولوژی و اسکن تهیه کند که قرار گرفتن مادر باردار در معرض اشعه می تواند به جنین آسیب وارد کند. همچنین بعد از کاشت ایمپلنت دندان برای کاهش درد و احتمال بروز عفونت، لازم است تا دارو های مسکن مصرف شود که برخی از این دارو ها می تواند برای جنین مضر باشد.
  11. کاشت ایمپلنت دندان با لیزر چگونه است؟

    کاشت ایمپلنت دندان با لیزر یک روش کم تهاجمی و راحت تر می باشد و در این روش بیمار درد کمتری را تجربه خواهد کرد. بیو لیزر، سیستم فیبری نوری دارد که با برخورد به بافت هدف، می تواند برش را راحت تر و دور از صدای ناخوشایند دریل جراحی، ایجاد کند. با کمک لیزر که روشی مطمئن می باشد، دندانپزشک می تواند درمان های پیچیده تر را راحت تر انجام دهد. همپنین درد کمتری برای بیمار ایجاد شده و دوره نقاهت را سریع تر می گذراند.
  12. آیا ایمپلنت دندان بوی بدی در دهان ایجاد می کند؟

    با وجود اینکه ایمپلنت دندان عملکردی مشابه با دندان طبیعی دارد، اما در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند مشکلات کوچک و بزرگی به همراه داشته باشد. یکی از این مشکلات بوی بد دهان است که تعیین علت دقیق آن کار راحتی آسانی نیست. با این حال موارد زیر می توانند دلیلی بر ایجاد بوی بد دهان توسط ایمپلنت دندان باشند:
    • به وجود آمدن پلاک روی ایمپلنت: ایجاد پلاک دندانی، علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن بوی دهان، می تواند بیماری های لثه را به دنبال داشته باشد که در این شرایط احتمال از بین رفتن ایمپلنت دندان وجود دارد.
    • گیر کردن مواد غذایی در ایمپلنت: همانطور که غذا در بین دندان های طبیعی گیر می کند، این اتفاق برای ایمپلنت دندان نیز رخ می دهد. باقی ماندن تکه های غذا در ایمپلنت می توانند سبب ایجاد بوی بد دهان شوند. بنابراین باید روزانه مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده داشته باشید.
    • عفونت ایمپلنت: در صورت عفونت ایمپلنت دندان، بوی تندی ایجاد می شود. عفونت ایمپلنت نیز می تواند به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان رخ دهد، اما در صورت بروز آن حتما باید به مطب دندانپزشکی مراجعه نمایید.
  13. بین ایمپلنت تیتانیوم یا ایمپلنت زیرکونیا، کدام یک بهتر اند؟

    بسیاری از بیمارانی که برای ایمپلنت دندان مراجعه می کنند، نگرانی هایی درباره ایمپلنت تیتانیوم و یا زیرکونیا دارند. در واقع این افراد نمی دانند که کدام یک از این دو ایمپلنت برایشان مناسب تر است. دندانپزشک متخصص ایمپلنت با داشتن مهارت و تجربه و با در نظر گرفتن شرایط و خواسته های بیمار، نوع خاص ایمپلنت مناسب برای بیمار را انتخاب می کند. در ادامه به بررسی این دو نوع ایمپلنت می پردازیم:
    1. ایمپلنت تیتانیومی هزینه ای بالاتر از ایمپلنت زیرکونیا دارد.
    2. هر دو نوع سازگاری بسیار خوبی با بدن انسان دارند.
    3. زیبایی ظاهری ایمپلنت زیرکونیا بیشتر می باشد.
    4. با وجود خاصیت ارتجاعی کمتر ایمپلنت زیرکونیا، اما هر دو نوع دارای مقاومت و استحکام بسیار بالایی هستند.